Samenwerkend Nederland (SNL) is de online ondernemersbelangenorganisatie:
- Die voor alle soorten ondernemers vrij toegankelijk is. Dus zonder verplichte basiscontributies. Van gevestigde bedrijven tot starters en zzp-ers. Alle ondernemers met of zonder personeel zijn welkom om zowel het individuele ondernemersbelang als het collectieve branchebelang te laten horen op plekken waar overheidsbeleid wordt gemaakt;
- Die zodoende al meer dan 115.000 ondernemers tot haar ondernemersnetwerk mag rekenen;
- Die als brug en tolk fungeert tussen overheid en markt en die zodoende ondernemers aan extra omzet en aan samenwerking met de overheid helpt, door raamcontracten en in publiek-private samenwerkingsprojecten met een minimum aan bureaucratie;
- Die de media voedt met belangrijke inzichten en trends in ondernemersland en in het openbaar bestuur, gebaseerd op brancheonderzoek tijdens online marktconsultaties en online publiek-private branchebijeenkomsten met ondernemers en ambtenaren. Tijdens die bijeenkomsten worden actuele ondernemersproblemen gesignaleerd en geagendeerd en kunnen individuele ondernemers hun problemen rechtstreeks aankaarten bij aanwezige overheidsfunctionarissen. Er wordt tijdens en na de vele branchebijeenkomsten permanent een groot en direct bruikbaar reservoir aangeboord van kennis, inzichten, meningen en belangen die rechtstreeks kunnen worden gepresenteerd aan beleidsmakers, politici, bestuurders en journalisten;
- Die bureaucratie niet alleen via lobby in Den Haag bestrijdt, maar vooral ook directe, individuele ondersteuning aan ondernemers biedt, die te maken hebben met handhavende ambtenaren die de naleving van wetten controleren. Onder meer van gemeentelijke uitvoeringsdiensten, belastingdienst, certificerende instellingen, keurings- en inspectiediensten, etcetera. Zij bedenken vaak eigen controle-normen en allerlei extra verplichtingen en zijn een belangrijke bron van regeldruk. Met hulp van gespecialiseerde branchejuristen en slimme inzet van artificial intelligence (AI) wordt de ondernemer persoonlijk geholpen en gewapend tegen onnodige en vaak willekeurige administratieve verplichtingen. Voorbeeld 1: Een horecaondernemer wordt verplicht om een extra brandveiligheidscertificaat te overleggen dat niet in wet- of regelgeving staat. De branchejurist onderzoekt dit, stelt vast dat de eis ongegrond is, en dient succesvol bezwaar in bij de gemeente. Voorbeeld 2: Een inspectierapport van de NVWA verwijst naar een norm uit een inmiddels vervallen richtlijn. De ondernemer ontvangt een automatische waarschuwing met een voorgestelde reactie die dit aan de orde stelt. Resultaat: ondernemers kunnen snel en gericht in actie komen met professioneel verweer.
SNL werkt met een kernteam van ervaren procesbegeleiders, opiniemakers en beleidsadviseurs en maakt daarnaast gebruik van inzichten van kennispartners en ervaringsdeskundige ondernemers, die bovendien door het ANP kunnen worden geraadpleegd als nieuwsbron.
Het kernteam bestaat uit: Tineke Stuifzand, Ad Koppejan, Otto van Verschuer, Lexter Woodley, Pieter den Boeft, Johan Doesburg, Frits Huffnagel en Frank Woreel.
In tegenstelling tot ondernemersorganisaties die draaien om één gezicht, put SNL bewust uit een groot reservoir van kennis, inzichten, maatschappelijke en politieke ervaring.
Wat wil SNL voor ondernemers bereiken – waar gaat SNL voor:
- Versnelling en vereenvoudiging van duurzaamheidsbeleid en energietransitie, zodat duurzaam ondernemen loont, procedures voor ondernemers werkbaar zijn en regels begrijpelijk en uitvoerbaar worden gemaakt.
- Verbetering van het functioneren van overheidsorganisaties en verbetering van het ondernemersklimaat, zodat ondernemers sneller, efficiënter en met minder administratieve lasten kunnen innoveren, investeren en groeien binnen een voorspelbare en ondersteunende regelgeving.
- Vereenvoudiging van vergunningverlening, toezicht en handhaving en reductie van administratieve lasten voor ondernemers, zodat zij meer tijd en middelen kunnen besteden aan hun kernactiviteiten, innovatie en het creëren van werkgelegenheid.
- Bevordering van integrale veiligheid en bestrijding van ondermijning en cybercrime, zodat ondernemers kunnen opereren in een veilige en betrouwbare omgeving, vrij van criminele druk en digitale bedreigingen, wat vertrouwen en continuïteit in het bedrijfsleven bevordert.
- Bevordering van arbeidsparticipatie, modernisering van het arbeidsrecht en verbetering van het functioneren van de arbeidsmarkt, zodat ondernemers beter en flexibeler kunnen inspelen op veranderende marktomstandigheden en sneller geschikt personeel kunnen aantrekken en behouden.
- Bevordering van ondernemerschap in de zorg, zodat innovatie, doelmatigheid en maatwerk worden gestimuleerd en zorgaanbieders beter kunnen inspelen op de behoeften van cliënten en patiënten.
- Dichterbij brengen van de circulaire economie / verbetering van afvalscheiding, zodat ondernemers grondstoffen efficiënter kunnen hergebruiken, kosten kunnen besparen en kunnen inspelen op de groeiende vraag naar duurzame producten en processen.
- Bescherming van detailhandel en lokale bedrijvigheid, zodat ondernemers kunnen blijven bijdragen aan levendige binnensteden en dorpskernen, lokale werkgelegenheid behouden blijft en de economische vitaliteit in hun regio wordt versterkt.
- Realisering van ruimtebehoefte, bouwopgave en milieubescherming (onder de Omgevingswet), zodat ondernemers tijdig kunnen beschikken over voldoende en geschikte ruimte om te ondernemen, te verduurzamen en bij te dragen aan economische groei binnen heldere en werkbare regelgeving.
- Pragmatische bestrijding van gevaarlijke en milieuvervuilende stoffen, zoals asbest en stikstof, zodat ondernemers duidelijkheid en haalbare kaders krijgen om te verduurzamen en tegelijkertijd hun bedrijfsvoering kunnen voortzetten zonder onnodige vertraging of extra lasten.
Er zijn sinds 2004 veel resultaten bereikt voor ondernemers in veel verschillende branches en sectoren.
Enkele voorbeelden:
Asbestverwijdering
Rijkswaterstaat moest naar aanleiding van Kamervragen een acute en drastische inhaalslag plegen op het gebied van asbestonderzoek aan asbestgevaarlijke Rijks-objecten. Dankzij de opstelling van een publiek-private raamovereenkomst is succesvolle samenwerking tot stand gebracht tussen Rijkswaterstaat en de asbestinventarisatiebranche als werkbaar en welkom alternatief voor tijdrovende en dure aanbestedingsprocedures.
Resultaten: enorme tijd- en kostenbesparing voor Rijkswaterstaat. En de opdrachten gaan alleen naar bonafide en deskundige ondernemers uit de asbestinventarisatiebranche en asbestverwijderingsbranche.
Zorg
Tijdens jaarlijkse publiek-private overlegbijeenkomsten tussen zorgondernemers, ervaringsdeskundigen en gemeentelijke afdelingen jeugdzaken, worden afspraken gemaakt over preventie van huiselijk geweld en kindermishandeling, waardoor gemeenten minder snel naar de Meldcode hoeven te grijpen.
Resultaten: kinderen worden in sommige Nederlandse gemeenten minder snel uit huis geplaatst of onder toezicht gesteld. Er wordt menselijk leed voorkomen en er wordt onnodige bureaucratie vermeden voor cliënten en zorgondernemers.
Zzp-ers
Aan alle Nederlandse gemeenten is geadviseerd om het functioneren van de gemeentelijke overheidsorganisatie te verbeteren door meer zzp-ondernemers part-time en tijdelijk vacatures binnen gemeentelijke afdelingen te laten invullen.
Resultaten: overheid en bedrijven gaan letterlijk elkaars taal gaan spreken en procedures bij sommige gemeenten worden versneld, bijvoorbeeld de afgifte van vergunningen en de afhandeling van klachten.