- Stichting Samenwerkend Nederland (SNL) is een moderne en geheel vraag-georiënteerde belangenorganisatie voor de ondernemer van nu.
- SNL onderscheidt zich van andere ondernemersorganisaties doordat zij toegankelijk is voor iedereen die ondernemer is of die interesse heeft in ondernemers of die het ondernemerschap een warm hart toedraagt. Iedereen is welkom om deel te nemen aan het netwerk en de lobby, en om het eigen ondernemersbelang en -geluid te laten horen op plekken waar beleid wordt gemaakt. Er zijn geen toetredingsdrempels of verplichte contributies.
- SNL fungeert tevens als samenwerkingsplatform voor overheid en markt. Daarom nemen ondernemers en ambtenaren gezamenlijk deel aan marktconsultaties en publiek-private branchebijeenkomsten in hun eigen branche. Tijdens die bijeenkomsten:
- Steekt SNL de thermometer in de branches en ziet zij trends in het openbaar bestuur, in het maatschappelijk middenveld en in het bedrijfsleven
- Signaleert en agendeert SNL actuele ondernemersproblemen en betrekt zij de overheid bij de oplossing ervan
- Brengt zij overheid en markt dichter bij elkaar en streeft zij naar meer en betere publiek-private samenwerking
- Helpt zij bij het genereren van nieuwe, andere en betere oplossingen voor maatschappelijke problemen door gebruik te maken van ideeën, initiatieven en kennis van ondernemers.
- SNL behartigt middels haar organisatieonderdeel “De Branchejurist” ook individuele ondernemersbelangen en begeleidt en ondersteunt daarom individuele ondernemers in hun bedrijfsvoering. Middels diensten, raamcontracten en andere activiteiten voor ondernemers:
- Die hun bedrijfsvoering willen verbeteren; zij ontvangen naar behoefte administratieve en juridische ondersteuning op maat
- Die hun bedrijfsresultaten willen opvoeren; zij worden geadviseerd, gecoached, getraind en opgeleid
- Die publiek-private samenwerking willen aangaan en binnen willen komen bij overheidsopdrachtgevers; zij kunnen meedoen aan raamcontracten
- Die vastlopen in regels; zij krijgen advies op maat hoe zij in hun eigen bedrijf regeldruk effectief kunnen verminderen en ongewenste regels aan de orde kunnen stellen bij hun eigen gemeente
“Samenwerkend Nederland” (SNL) is een onafhankelijke stichting die overheid en markt dichter bij elkaar brengt. Er wordt gestreefd naar meer en betere publiek-private samenwerking. Want dat genereert nieuwe, andere en betere oplossingen voor maatschappelijke problemen.
Wat doen we
Al sinds 2002 wordt elk jaar een flink aantal malen publiek-privaat brancheoverleg georganiseerd en worden marktconsultaties gehouden. In een groot aantal verschillende branches, sectoren en beroepsgroepen. Tijdens deze bijeenkomsten worden op werkvloerniveau krachten gebundeld tussen overheid en markt. Vakgenoten uit overheid en uit bedrijfsleven komen bij elkaar en helpen elkaar om hun werk beter te kunnen doen en om meer resultaten uit hun werk te halen. Ondernemers en zzp-ers uit elke branche en beroepsgroep krijgen bij SNL exclusief de kans om mee te denken over verbetering van het beleid van aanwezige overheidsorganisaties.
Wie zijn we
De leden van het team van onafhankelijk dagvoorzitters en de leden van de Raad van Advies zijn te vinden op https://samenwerkendnederland.nl/over-ons/ . Daarnaast wordt samengewerkt met het bedrijfsleven, vertegenwoordigd door ondernemersorganisatie ONL voor Ondernemers. En er wordt samengewerkt met de lokale en regionale overheid, tijdens het overleg vertegenwoordigd door in totaal bijna 300 gemeenten en vrijwel alle provincies.
Wie zitten er aan tafel, waar hebben zij het over en wat beogen zij
De overheid en collectieve sector is ruim vertegenwoordigd door gemeenten, provincies, woningcorporaties, onderwijsorganisaties, zorgorganisaties. De markt is steevast vertegenwoordigd door ondernemers en zzp-ers die tijd en geduld willen steken in overleg en samenwerking met de overheid en die een visie hebben op samenwerking met de overheid.
Overheid en markt zoeken tijdens de bijeenkomsten naar krachtenbundeling op de volgende maatschappelijke en bestuurlijke thema’s:
- Versnelling van duurzaamheidsbeleid, energietransitie en klimaatadaptatie
- Verbetering van het functioneren van overheidsorganisaties
- Modernisering van onderwijs(huisvesting)
- Vereenvoudiging van vergunningverlening, toezicht en handhaving
- Bevordering van integrale veiligheid
- Betere jeugdzorg en meer preventie van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Bevordering van arbeidsparticipatie, modernisering van het arbeidsrecht en verbetering van het functioneren van de arbeidsmarkt
- Betaalbare eerstelijns zorg
- Verbetering van leefbaarheid, burgerparticipatie en bewonersparticipatie
- Dichterbij brengen van de circulaire economie / verbetering van afvalscheiding
- Bescherming van detailhandel en lokale bedrijvigheid
- Realisering van ruimtebehoefte, bouwopgave en milieubescherming onder de Omgevingswet
- Pragmatische bestrijding van gevaarlijke en milieuvervuilende stoffen, zoals asbest en stikstof
Wat leveren de bijeenkomsten op en wat doet SNL daarmee
Elke marktconsultatie en elk publiek-privaat brancheoverleg resulteert steevast in:
- Klachten en verbeteringsvoorstellen vanuit de markt met betrekking tot de dienstverlening, de bereikbaarheid, de toegankelijkheid en het functioneren van de overheid
- Klachten en verbeteringsvoorstellen vanuit de overheid met betrekking tot de kwaliteit en prestaties van marktpartijen
- Publiek-private krachtenbundeling op geagendeerde maatschappelijke problemen
De klachten en aanbevelingen worden na elke bijeenkomst door Samenwerkend Nederland vanuit de branche of sector gerapporteerd aan de politiek, aan beleidsmakers en aan de media.
Wat is de unieke positie van SNL
Al enkele decennia is SNL (en zijn voorlopers) organisator en onafhankelijk dagvoorzitter van publiek-private branchebijeenkomsten en marktconsultaties. De stichting heeft contacten met vrijwel alle Nederlandse gemeenten en contacten in veel branches en beroepsgroepen.
Tijdens het regelmatige overleg steekt SNL de thermometer in deze doelgroepen en ziet zij als onafhankelijk voorzitter, waarnemer, kennisdrager en rapporteur trends in het openbaar bestuur, in het maatschappelijk middenveld en in het bedrijfsleven.
Enkele voorbeelden van bereikte publiek-private samenwerkingsresultaten in verschillende branches en sectoren
Voorbeeld asbestverwijdering
Rijkswaterstaat moest naar aanleiding van Kamervragen een acute en drastische inhaalslag plegen op het gebied van asbestonderzoek aan asbestgevaarlijke Rijks-objecten. Dankzij de opstelling van een publiek-private raamovereenkomst is succesvolle samenwerking tot stand gebracht tussen Rijkswaterstaat en de asbestinventarisatiebranche als werkbaar en welkom alternatief voor tijdrovende en dure aanbestedingsprocedures.
Resultaten: enorme tijd- en kostenbesparing voor Rijkswaterstaat. En de opdrachten gaan alleen naar bonafide en deskundige ondernemers zzp-ers uit de asbestinventarisatiebranche en asbestverwijderingsbranche.
Voorbeeld jeugdzorg
Tijdens jaarlijkse publiek-private overlegbijeenkomsten tussen private zorgaanbieders, ervaringsdeskundigen en gemeentelijke afdelingen jeugdzaken, worden afspraken gemaakt over preventie van huiselijk geweld en kindermishandeling, waardoor gemeenten minder snel naar de Meldcode hoeven te grijpen.
Resultaten: kinderen worden in sommige Nederlandse gemeenten minder snel uit huis geplaatst of onder toezicht gesteld. Er wordt menselijk leed voorkomen en er wordt onnodige bureaucratie vermeden.
Voorbeeld gemeentelijke dienstverlening
Aan alle Nederlandse gemeenten is geadviseerd om het functioneren van de gemeentelijke overheidsorganisatie te verbeteren door meer ondernemers en ex-ondernemers (part-time en tijdelijk) vacatures bij de gemeente te laten invullen.
Resultaten: overheid en bedrijven gaan letterlijk elkaars taal gaan spreken en procedures worden versneld, bijvoorbeeld de afgifte van vergunningen en de afhandeling van klachten.