De Branchejurist

De Branchejurist

  • SNL behartigt middels haar organisatieonderdeel “De Branchejurist” ook individuele ondernemersbelangen en begeleidt en ondersteunt daarom individuele ondernemers in hun bedrijfsvoering. Middels diensten, raamcontracten en andere activiteiten voor ondernemers:
    • Die hun bedrijfsvoering willen verbeteren; zij ontvangen naar behoefte administratieve en juridische ondersteuning op maat
    • Die hun bedrijfsresultaten willen opvoeren; zij worden geadviseerd, gecoached, getraind en opgeleid
    • Die publiek-private samenwerking willen aangaan en binnen willen komen bij overheidsopdrachtgevers; zij kunnen meedoen aan raamcontracten
    • Die vastlopen in regels; zij krijgen advies op maat hoe zij in hun eigen bedrijf regeldruk effectief kunnen verminderen en ongewenste regels aan de orde kunnen stellen bij hun eigen gemeente
  • Er worden krachten gebundeld met allerlei professionals zoals administrateurs, accountants, juristen, advocaten, coaches, mediators, lobbyisten, incassospecialisten en verzekeringsadviseurs. Zij helpen u als ondernemer om de focus op de hoofdzaak te houden, juist door u ondersteuning te bieden bij de randvoorwaarden van succesvolle bedrijfsvoering. Onze professionals zijn zelfstandig, ervaren, onafhankelijk, pragmatisch, creatief en oplossingsgericht.

Maak gratis kennis met een juridische check-up van de Branchejurist

Maak gebruik van een gratis kennismaking met een collectief voordeel via De Branchejurist. U ontvangt een gratis legal check-up ter voorkoming en zonodig ter beperking van juridische, financiële en andere risico’s als schadeclaims aan uw bedrijfsadres. Desgewenst kunt u gebruikmaken van een eerste incasso op ‘no cure no pay’-basis.

Professionals

U wilt de bedrijfsvoering van uw organisatie waar mogelijk verbeteren en uw bedrijfsresultaten opvoeren

U wordt naar behoefte en op maat secretarieel en administratief ondersteund; uw back-office wordt gestroomlijnd, uw boekhouding is altijd op orde en uw belastingdruk wordt voor u  geoptimaliseerd

De Branchejurist levert boekhouders voor alle organisaties:

  • Een persoonlijke boekhouder voor al uw aangiftes en vragen waarmee u altijd contact kunt zoeken
  • Uw boekhouder verzorgt en controleert uw administratie en verzorgt ieder kwartaal uw btw-aangifte
  • Uw boekhouder stelt de jaarrekening op en doet de aangifte inkomstenbelasting
  • Onze boekhouders werken voor alle ondernemers in Nederland vanuit diverse locaties door geheel Nederland.
  • Bekijk inkomsten en uitgaven, verstuur facturen en offertes en bewaar belangrijke documenten met onze sterke online tool
  • Alles inzichtelijk en op orde in uw account
  • Verstuur facturen en offertes desgewenst vanuit de tool
  • Ontvang reminders voor belangrijke deadlines zodat u altijd op tijd bent met aangiftes en geen boetes krijgt
  • Maak gebruik van een netwerk van professionals

 

Wat we doen

We stellen aan ondernemers een persoonlijke boekhouder ter beschikking.

Als freelancer, eenmanszaak, BV, vereniging, stichting of VOF hebt u behoefte aan een oplossing voor uw administratie en aangiftes die simpel, betaalbaar en volledig is. Bij De Branchejurist werken we samen met boekhouders die pragmatisch zijn en die niet voor elk wissewasje een factuur sturen.

We bieden een persoonlijke boekhouder voor al uw vragen en voor overzicht in uw administratie, voor een vast bedrag per maand.

Hoe het werkt

  • Maak een afspraak voor een vrijblijvend gesprek.
  • Bevalt ons aanbod u? Dan gaan we samenwerken!
  • U wordt gekoppeld aan uw persoonlijke boekhouder.
  • U stuurt al uw bonnen op aan uw eigen administratie. Hier hebt u ook overzicht in uw administratie en verstuurt u desgewenst uw facturen.
  • Uw boekhouder controleert uw administratie, zorgt voor de btw-aangiftes en aan het einde van het jaar ook voor uw jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
  • Uw persoonlijke boekhouder is altijd bereikbaar voor vragen en support!

Werkwijze

Veelgestelde vragen over de werkwijze

Wat doen jullie voor ondernemers

Wij geloven in een overzichtelijke totaaloplossing voor de administratie en aangiftes van alle soorten organisaties. Door onze eigen boekhouders en onze professionele en praktische software, zorgen we ervoor dat uw administratie en belasting snel en goed geregeld worden. Als klant krijgt u toegang tot uw eigen online account binnen onze software en wordt u gekoppeld aan uw persoonlijke boekhouder. U kunt het hele jaar door bij uw boekhouder terecht voor support en vragen.

Ik wil mijn boekhouding door De Branchejurist laten doen. Hoe gaat dit in zijn werk?

Om kennis te maken, kunt u kosteloos en vrijblijvend een kennismakingsgesprek (link naar call to action button) met ons inplannen. Dit videogesprek zal online plaatsvinden via Zoom met een van onze medewerkers van ons secretariaat. Tijdens dit gesprek horen we graag alles over uw organisatie en vertellen we over onze diensten en onze aanpak. Ook beantwoorden we graag al uw vragen. Als u enthousiast ben dan zorgen wij ervoor dat u wordt gekoppeld aan een boekhouder en krijgt u toegang tot uw eigen account binnen ons systeem.

Ik heb al een boekhouder. Kan ik overstappen naar de boekhouder van De Branchejurist?

Dat kan! Plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek (link naar call to action button) in met ons secretariaat. Tijdens dit gesprek leggen we u helder uit welke overzichtelijke stappen er komen kijken bij uw overstap!

Hoe gaan jullie om met mijn financiële gegevens?

Wij vinden de bescherming van uw data heel belangrijk. Op grond van de AVG zijn wij ook verplicht om hier de passende maatregelen voor te nemen. Dit voorkomt verlies en onjuiste verwerking van uw persoonsgegevens en de gegevens van uw klanten en relaties. Daarnaast hebben alleen werknemers met bevoegdheid toegang tot uw gegevens. Meer weten? Check dan onze Privacyverklaring

Kan ik met elke bedrijfsvorm terecht bij de boekhouders van De Branchejurist?

Ja, we helpen iedere organisatie. Profit- of non-profit. Met tarieven op maat.

Wat gebeurt er met mijn data als ik bij jullie opzeg?

Als u wilt opzeggen, bespreken we eerst met u welke taken we nog voor u kunnen afronden. Na opzegging is het mogelijk om uw account tijdelijk te behouden, zodat u uw administratie kunt blijven inzien. Wilt u liever uw account verwijderen? Dan is het mogelijk om een uitdraai op te vragen van uw account. Tot die tijd bewaren we uw gegevens in uw account.

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Er zijn een aantal manieren om ons te bereiken wanneer u een vraag hebt. Zo kunt u uw vraag stellen via ons contactformulier (link naar call to action button). We komen dan binnen 2 werkdagen terug op uw vraag. Ook kunt u mailen naar secretariaat@samenwerkendnederland.nl

Of bel ons van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur tot 17:00 uur op 085-0068762. Langskomen kan natuurlijk ook. Bel dan even om een afspraak in te plannen.

De boekhouder

Veelgestelde vragen over de boekhouder

Wanneer heb ik een accountant nodig naast een boekhouder?

Voor eenmanszaken en VOF’s is het niet vereist om een accountant in te huren voor de financiële administratie. Pas als uw onderneming een BV of NV is, vanaf een bepaalde grootte, kan het zijn dat u een accountant nodig hebt. Die huurt u in via de Branchejurist.

Heb ik een vaste boekhouder?

Ja, bij De Branchejurist hebt u een persoonlijke boekhouder. Uw contactpersoon is volledig op de hoogte van uw organisatie en bereikbaar voor al uw financiële vragen. Het kan voorkomen dat u na verloop van tijd van boekhouder wisselt.

Wat doet mijn boekhouder voor mij?

Uw boekhouder is uw persoonlijke contactpersoon binnen onze organisatie. Hij of zij is ook degene die uw vragen beantwoordt, de administratie controleert, uw btw-aangifte doet, de jaarrekening opstelt en de aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting afrondt. Voor al uw vragen met betrekking tot de administratie, aangiftes en de jaarrekening kunt u terecht bij uw boekhouder.

Hoe kan ik contact opnemen met mijn boekhouder?

Uw boekhouder is voornamelijk te bereiken via e-mail en telefoon, maar mocht het nodig zijn, dan kunt u ook een videocall of bezoek aan ons kantoor of een van onze werklocaties inplannen. Mocht uw eigen boekhouder niet aanwezig zijn, dan helpt een directe collega u natuurlijk graag.

De boekhoudsoftware

Veelgestelde vragen over de boekhoudsoftware

Waar kan ik de software voor gebruiken?

Met onze software houden wij uw zakelijke inkomsten en uitgaven bij en hebt u inzicht in uw administratie. Daarnaast kunnen we gemakkelijk facturen sturen, offertes opstellen en uw uitgaven bijhouden. De boekhouder controleert elk kwartaal de administratie en zal op basis van wat u aanlevert de jaarrekening en aangiftes opstellen.

Waar kan ik de mobiele app voor gebruiken?

De app helpt u bij het zelf inboeken van inkomsten en uitgaven. U maakt gemakkelijk een foto van de bonnen, vult de informatie in zoals het bedrag, btw-percentage en kostensoort, en stuurt de bonnen direct door naar uw boekhouder.

Ik heb meerdere handelsnamen. Kan de boekhouder van Branchejurist daarmee uit de voeten?

Ja. Binnen de software is het geen probleem om te werken met verschillende handelsnamen onder uw organisatienaam.

Kan ik bij jullie ook terecht met mijn eigen boekhoudsysteem?

Nee, het is niet mogelijk om de administratie in een extern boekhoudprogramma aan te leveren. Wij werken met ons eigen boekhoudsysteem waarin we uw inkomsten en uitgaven bijhouden. Uw persoonlijke boekhouder stelt de jaarstukken op en verstuurt aangiftes. En altijd na fiscale optimalisatie oftewel maximale reductie van uw belastingafdracht.

Kan ik het boekhoudsysteem ook gebruiken zonder boekhouder?

Nee, dat kan niet. Wij bieden een compleet pakket aan dat bestaat uit gebruik van ons eigen boekhoudsysteem in combinatie met een persoonlijke boekhouder.

Tarieven en betalingen

Veelgestelde vragen over tarieven en betalingen

Hoe zijn jullie tarieven opgesteld?

Bij De Branchejurist betaalt u een vast bedrag per boekjaar. Voor een eenmanszaak is dit €750 ex. btw en voor een vof € 995 ex. btw per boekjaar, op basis van twee vennoten. Zijn er meer vennoten? Het tarief verhoogt dan met € 95 ex. btw per vennoot. De kosten factureren we achteraf, op maandelijkse of kwartaalbasis. Uw specifieke maandbedrag hangt af van de maand waarin u start gedurende het boekhoudjaar. Op basis van het kennismakingsgesprek maken we een passende offerte voor u op.

Voor een holding BV hanteren we een tarief vanaf €1.400 ex. btw per boekjaar, voor een werkmaatschappij begint dit vanaf €2.050 ex. btw per boekjaar. Daarnaast ondersteunen we ook stichtingen vanaf € 780 ex. btw per boekjaar.

Wat is het tarief als ik later in het jaar klant word?

U betaalt per boekjaar een vast bedrag gebaseerd op uw bedrijfsvorm. Wordt u later in het boekjaar klant bij ons, dan maken we een gereduceerde offerte voor u op na het kennismakingsgesprek.

Zijn er verborgen kosten?

Nee, er zijn geen verborgen kosten: u betaalt een vast bedrag per boekjaar. We bieden naast het vaste pakket wel een aantal diensten aan die we los factureren, zoals een prognose of een aangifte inkomstenbelasting van een fiscaal partner. Hebt u hier vragen over? Geef dit dan aan tijdens uw kennismakingsgesprek of vraag het aan uw boekhouder zodat we een aparte offerte voor u kunnen opmaken.

Wanneer factureren jullie?

We factureren achteraf, op maandelijkse basis of op kwartaalbasis. Wilt u de kosten liever in één keer achteraf per jaar betalen? Dat is uiteraard ook geen probleem. Geef dit aan in het kennismakingsgesprek of bij uw persoonlijke boekhouder zodat we de factuur voor u kunnen opstellen.

Kan ik de te betalen kosten vooruitbetalen?

Dat kan! Geef dit aan in het kennismakingsgesprek of bij uw persoonlijke boekhouder zodat we de factuur voor u kunnen opstellen.

Wat zit er bij de prijs inbegrepen?

Wij werken met een compleet pakket. Wanneer u klant wordt bij De Branchejurist, koppelen we u aan een persoonlijke boekhouder en krijgt u toegang tot ons eigen online boekhoudsysteem. In dit systeem houden we uw inkomsten en uitgaven bij en kunt u offertes en facturen versturen.

Uw persoonlijke boekhouder:
– Voert de administratie in en controleert en corrigeert indien nodig;
– Geeft ieder kwartaal / iedere maand / ieder jaar de btw aan;
– Rondt het boekjaar af door middel van het opstellen van de jaarrekening en het doen van de aangifte inkomstenbelasting;
– Informeert u over deadlines en belastingregels en -kansen;
– Staat altijd voor u klaar bij vragen.

Bij de prijs inbegrepen is ook de mogelijkheid om bij gelegenheid een jurist te raadplegen als u een juridisch probleem in uw werk of met de overheid ervaart.

Kan ik maandelijks opzeggen?

Nee, het is helaas niet mogelijk om maandelijks op te zeggen. De dienst die we verlenen omvat een volledig boekjaar met onder andere de kwartaalaangifte en de aangifte inkomstenbelasting.

Aangiftes en belastingen

Veelgestelde vragen over aangiftes en belastingen

Waarom moet ik btw-aangifte doen?

Als organisatie is het heel belangrijk om uw administratie goed bij te houden. U bent namelijk zelf verantwoordelijk voor uw jaarlijkse inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting en eventueel omzetbelasting. Tenzij u vrijstelling van btw hebt, bent u als organisatie wettelijk verplicht om btw in rekening te brengen en die btw af te dragen aan de Belastingdienst.

Doen jullie de btw-aangifte voor mijn organisatie?

Wij doen elk kwartaal de btw-aangifte voor uw organisatie. Wij berekenen via ons boekhoudsysteem uw inkomsten en uitgaven en de boekhouder controleert vervolgens de administratie en stuurt dan namens u de btw-aangifte in.

Ik doe mijn btw-aangifte per maand/jaar. Is dat ook mogelijk via jullie?

Dat is geen probleem. Wij zorgen ervoor dat uw inkomsten en uitgaven compleet in ons boekhoudsysteem staan en vervolgens zal onze boekhouder de administratie controleren en de btw-aangifte namens u versturen.

Ik werk ook in loondienst. Nemen jullie deze inkomsten ook mee?

Aan het einde van het jaar vragen wij aan u om een vragenlijst in te vullen met alle relevante informatie voor de aangifte inkomstenbelasting. Hier kunt u de jaaropgaaf aan toevoegen van uw loondienstverband, zodat we deze inkomsten kunnen meenemen in de aangifte inkomstenbelasting.

Ik moet nog aangiftes doen van vorige jaren. Kunnen jullie mij hierbij helpen?

Jazeker! Wanneer u achter loopt zorgen we ervoor dat u zo snel mogelijk weer up-to-date bent. Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, zodat we u meer kunnen vertellen over onze werkwijze, de kosten en hoe we u weer up-to-speed kunnen krijgen!

Verzorgen jullie ook de loonadministratie?

Ja, wij verzorgen ook de loonadministratie voor uw werknemers. Hier vragen wij € 17,50 (ex. btw) per loonstrook per persoon per maand voor.

Kan De Branchejurist ook de aangifte inkomstenbelasting doen van mijn partner?

Voor de aangifte inkomstenbelasting van een fiscaal partner vragen wij een fee van € 120 (incl. btw). Aan het einde van het kalenderjaar vragen we u om een vragenlijst in te vullen met alle relevante informatie voor de aangifte inkomstenbelasting. Uw boekhouder zal de gegevens van u en uw fiscaal partner verwerken in de aangifte inkomstenbelasting van u beiden.

De Branchejurist werkt met de VIA. Wat is de VIA?

In de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) staan de gegevens die de Belastingdienst heeft doorgekregen van uw werkgever, gemeente en bank. U moet hierbij denken aan loon of uitkering, WOZ-waarde en hypotheekschuld van uw eigen woning en banksaldi. Zie de VIA als een soort vangnet: bent u iets vergeten toe te voegen aan uw aangifte, dan ziet uw boekhouder dit meteen en checkt bij u of dit inderdaad klopt. Met behulp van de VIA weten we zeker dat uw aangifte compleet en correct is. Wij mogen deze gegevens alleen inzien als u hiervoor een machtiging hebt afgegeven. Hebt u hier vragen over? Neem dan contact op met uw boekhouder.

Tarieven

Tarieven voor boekhouding, jaarrekening en belastingzaken

Een vast bedrag per boekjaar, per maand gefactureerd.

Eenmanszaak

Een volledig boekjaar voor 1 persoon € 750 en € 62,50 p.m.*

Vof

Een volledig boekjaar voor 2 personen € 995 en € 83 p.m.*

Stichting / vereniging

Een volledig boekjaar vanaf € 780 en € 65 p.m.*

BV

Een volledig boekjaar vanaf €1400 en € 117 p.m.*

*Berekend op basis van 12 termijnen/ ¹Meer vennoten? Het tarief wordt verhoogd met € 95 per vennoot